• Időről- időre érdemes megállnunk, hogy összegezzük, mi történt velünk az elmúlt időszakban. Élményeink áttekintése hozzájárul megfelelő önértékelésünkhöz sikereink- örömeink felidézése által. Másrészt könnyebben felismerhetjük és változtathatunk, ha tévutakon indultunk el, rossz szokásokat kezdtük kiépíteni vagy lefelé indultunk egy negatív érzelmi spirálon.
  • Az összegző munkára jó alkalmat ad az év vége. A decembernek egyébként is van egy különleges hatása, a legsötétebb nappalok megállásra és befelé figyelésre késztetnek bennünket. A természeti ember is megpihen ebben az időszakban. Pihen, összegzi az évet, erőt gyűjt.
  • Ehhez a belső munkához két dologra biztosan szükségünk van. Egyrészt egy nagy adag őszinteségre: ne hazudjunk saját magunknak. Másrészt önszeretetre, hogy a fájó pontok, az esetleges nehézségek ne borítsanak el bennünket. Ha megoldatlan kérdésekkel szembesülünk, akkor törődőn- gondoskodón forduljunk magunkhoz. Tudatosítsuk magunkban, hogy a fájdalom, a probléma önmagában nem rossz, sőt változásra ösztökél bennünket, ami felé apró kis lépésekben elindulhatunk.

Jöjjenek tehát a kérdések, tekintsük át a 2020-as évünket:

  • Milyen élményeim voltak 2020 január- februárjában?
  • Hogy éltem meg 2020 tavaszát, mi történt velem- bennem a koronavírus járvány első hullámát, a bezárkózást?
  • Hogy változtak megéléseim júniustól októberig, hogyan telt a nyár?
  • Miket éltem meg októbertől mostanáig? Őszi élményeim, gondolataim.
  • Hogyan telnek most aktuálisan a napjaim, mennyiben befolyásolja mindennapjaimat az új korlátozás?
  • Mik a személyes módszereim az öröm, a szabadságérzés átélésére a járványügyi korlátozások ellenére?
  • Milyen lehetőségeim vannak most a kikapcsolódásra, mi okoz aktuálisan jó érzéseket, mi tölt fel, és hol tudok kezdeményező lenni a programszervezésben barátaimmal?
  • Mik voltak a céljaim 2020-ban, és mennyiben sikerült azokat megvalósítani?
  • Kik vesznek körül 2020-ban? Kiket nevezhetek barátaimnak? Milyen közösségek tagjai vagyok (aktívan)?
  • Mire vagyok büszke 2020-ban, és mi az, amit máshogyan csinálnék a következőkben?
  • Milyen elintéznivalókat/érzéseket/hiedelmeket/rossz gondolatokat szeretnék elengedni, és itt hagyni 2020-ban?
  • Hogyan állok az új év elébe? Milyennek szeretném látni 2021-et? Mit vagyok hajlandó megtenni ezért?

Még egyszer: élményeink feldolgozása segít abban, hogy “tisztán” tartsuk érzelmi világunkat. Hogy a bosszúságainkon hamar túllendüljünk, problémáinkra megoldásfókuszúan tekintsünk. Belső nyugalmunkhoz, békességünkhöz rendszeresen vissza tudjunk találni. Hogy ne csak elvegyünk, hanem adni is tudjunk környezetünknek.

Mély érzéseket kívánok a belső munkához, szeretettel:

Pálosi Adrienn, pszichológus